Práce v přípravné (filmové) realizaci

autor – Míša
9. 8. 2023

Nacházíme se v předrealizačním období, které se nazývá příprava realizace a musíme zde splnit předpoklady pro natáčení. Po průzkumu realizace víme, že máme jak film zafinancovat nebo alespoň natáčení, což je však z producentského hlediska cesta ho pekel, neboť by nám měl rozpočet pokrýt celou výrobu a nejlépe i distribuci. Dále je dobré, když jsou herci hned po castingu nasmlouvaní, zároveň znají scénář a souhlasí s ním. Následně díky splněným faktorům z průzkumu realizace, mohou proběhnout dvě hlavní schůzky a obhlídky lokací.

Nezapomeň kouknout na související článek, kde se řeší jedna velmi podstatná věc a tou je, zdali jsme vůbec schopni film vytvořit a jaké otázky si musí tvůrce položit před tím než pustí film do výroby:

Dramaturgická explikace

„Co nejpřesněji popsat svou představu…“

Probíhá jakožto první velká schůzka, kde se film představuje hlavním profesím, aby ho všichni dobře znali a měli ujasněnou režisérovu vizi. Schůze se účastní režisér, kameraman, producent, střihač, scenárista, produkční, mistr zvuku, hudební skladatel, architekt, vedoucí výpravy, pomocný režisér, návrhář kostýmů. Režisér má představu a tyto profese mu nabízí, jak jeho idey docílit. Jednoduše je pro všechny důležité, aby věděli, proč film tvoří a co je na něm zajímá. Opravdu se jedná o schůzku, kde by se měl každý respektovat a naslouchat názorům druhých…

Mezi dvěma velkými schůzkami jsou obhlídky lokací…

Ve chvíli, kdy máme po castingu (obsazené role), schvalování kostýmů, herecké zkoušky, probíhá scouting lokací. Jedná se o to, že režisér, kameraman a architekt mají představu o lokaci, již vyžadují. Pokud na to má producent finanční prostředky, vyšle lokační skauty, kteří hledají místo, dle jejich požadavků. Podle fotek s hlavními složkami vybírají nejvhodnější místo. Tehdy už začínají první obhlídky.

První obhlídky

Na první obhlídky jede úzký štáb (producent/produkční, režisér, kameraman, architekt, mistr zvuku, vedoucí výroby, pomocný režisér a vedoucí výpravy). Principiálně řeší, zdali do filmu prostředí zapadá, jestli se jim líbí a jsou zde schopni natáčet. Udělají se fotky jako vodítko, zdali tam půjdou postavit koleje a jiné technické záležitosti. Tyto obhlídky se mohou uskutečnit i online, pokud vybíráme hned z několika míst, zvolíme si místo podle fotek, které se nám hodí nejvíce. Producent řeší, jak toto místo bude složité zablokovat a zafinancovat, kameraman se s režisérem soustředí na obraz, záběrování a světlo, architekt, zkoumá jak a kde co půjde postavit, mistr zvuku kontroluje okolní ruchy (např. intenzitu výskytu letadel – je na to dokonce aplikace) a produkční s vedoucím výroby přemýšlí nad tím, jak na místo dopravit štáb.

Druhé obhlídky

Objeví se na nich znovu hlavní profese a řeší, jak se bude natáčet. Režisér s kameramanem jednají o tom, kde bude stát kamera a kudy bude vedena herecká akce. Kameraman si fotí místo různými ohnisky a zvukař zjišťuje, zdali půjdou natočit dialogy.

Třetí (technické) obhlídky

Vyráží na ně stejný štáb, ale nově s technickými profesemi (např. osvětlovači a gripové). Věnují se technickým záležitostem na vyhraněné lokalitě (jak se bude svítit, kde budou zapojené kabely, kde se vezme energie…) a můžou přímo zkoušet s technikou, kterou si připravili. Malá rada: pokud točíme u někoho doma, je dobré vědět, kde jsou pojistky…

Technická explikace

Probíhá ve třetí třetině příprav. Tvůrčí profese se s technickými domlouvají na čase, který zabere nachystání záběru. Probírají se i jiné možné technické závady. Nicméně nakonec si stejně jako u průzkumu realizace musíme položit pár otázek, na které si zodpovíme minimálně měsíc před natáčením na poslední, a to realizační poradě. Otázky zní:

Jak velký bude štáb?

Obrovské štáby čítají i na 200 až 300 lidí. Mnoho nahraditelných funkcí zastává spousta asistentů a tvoří například řidiče, runnery… Tolik lidí se nám ale postupně ztrácí, neboť je kvůli střídání nemůžeme vidět po kupě na jednom místě. Takový velký štáb je šíleně drahý, ale hrozně efektivní (deset gripů = desetkrát rychleji postavená kamerová technika než s jedním gripem). V českém prostředí se však obvykle šetří na štábu a lidé jsou sedřeni z kůže.

Mám, kde natáčet?

Místo, kde mám zajištěný zábor nebo jinak smluvně ošetřené.

Mám natáčecí plán?

Tabulka, ve které se musí orientovat celý štáb, ví se kdy se co a s jakými herci natáčí, kolik to zabere času a další poznámky. Za tento plán zodpovídá pomocný režisér a vedoucí výroby. Pokud se natáčí s mezinárodním štábem, píše se plán primárně v angličtině (počítají se i zkratky).

Mám výpravu?

To znamená mám všechny rekvizity, kostýmy a masky tak, aby scéna vypadala dle požadavků a byla kompletně zabydlená.

Za splnění těchto předpokladů v preprodukci by nás už nic na place nemělo (tolik) překvapit. Ale ono se vždy něco najde…

These post might interest you